اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

واکنش‌های فعالان فضای مجازی به ماجرای قاضیان سنگر

در پی درج خبر از وضعیت نابسامان مردم اهالی قاضیان بخش سنگر از توابع رشت در خبرگزاری فارس کاربران فضای مجازی واکنش‌های تندی نشان دادند.

واکنش‌های فعالان فضای مجازی به ماجرای قاضیان سنگر

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، چند روز پیش خبرگزاری فارس در گیلان در گزارش میدانی به اوضاع نابسامان مردم منطقه قاضیان بخش سنگر از توابع رشت و مشکل پیش‌آمده برای آن‌ها به دلیل برداشت‌های غیرمجاز از رودخانه سفیدرود و شکایت آب منطقه‌ای از آنان پرداخت که می‌توانید از طریق این لینک بخوانید.

فعالان شبکه‌های اجتماعی در واکنش به گزارش خبر و حمایت از مردم قاضیان سنگر نسبت به برخی مسؤولین واکنش‌های تندی داشتند.

 

صابره در رشته توئیتی نوشت: بر اساس نقشه‌ای که در ۱۳۴۲ موجود است کل آب رودخانه سفیدرود از زیر دامنه رشته‌کوه‌های البرز عبور می‌کرد ولی به علت برداشت‌های بی‌رویه در بالادست این رودخانه مسیر آن به‌مرورزمان به سمت روستای #قاضیان_سنگر تغییر جهت داده و بسیاری از خانه‌ها و زمین‌های مردم این بخش را به زیرآب برد  

در سال‌های گذشته به همت مسؤولین و وزارت نیرو طرح سامان‌دهی این رودخانه اجرا و یک دیواره حفاظتی بین مسیر رودخانه و زمین‌های مردم ایجاد شد تا امکان احیای دوباره این زمین‌ها فراهم شود و مردم این منطقه بتوانند از زمین‌های خودشان استفاده کافی را ببرند. 

۱۸ سال پیش هم  طرح هادی بر اساس همین پروژه اجراشده و دهیاری برمبنای همین طرح هادی برای زمین‌های آن سمت دیواره حفاظتی، اقدام به صدور پروانه و شرایط ساخت‌وساز را فراهم کرد؛ اما اخیراً سازمان آب و فاضلاب دبه کرده و می‌خواهد ساکنین این منطقه را از زمین‌های خود بدون حق‌وحقوقی بیرون کند.

عاشوری از دیگر فعالان فضای مجازی در توئیتی نوشت: ۱۰۰ خانوار از اهالی روستای قاضیان که از ابتدا زمین‌هایشان  در حریم رودخانه نبوده و اکنون به دلایل دخالت‌های انسانی زمین‌هایشان در حریم سپیدرود قرارگرفته است.حال آیا رواست بدون توجه به‌حق مالکیت این ۱۰۰ خانوار و بدون جایگزینی در عوض زمینشان، حق تملکشان را سلب کرد؟

فاضل گیلانی از دیگر فعالان فضای مجازی است که در واکنش به موضوع منطقه قاضیان سنگر نوشته: ماجرای تأسف‌بار #قاضیان_سنگر ازاین‌قرار هست که مردم توی حریم رودخانه نیومدن، بلکه رودخونه وارد حریم مردم شده!پ.ن: برداشت‌های مکرر و غیرقانونی باعث افزایش عرض رودخانه شده.از رئیس محترم دستگاه قضا تقاضای ورود به این مسئله مهم روداریم 

محمد دانش نیز در توئیت خود خطاب به مسؤولین و مافیان برداشت شن و ماسه نوشته: سازمان آب #قاضیان_سنگر بااینکه می‌داند علت تغیر جهت آب رودخانه سفیدرود به سمت خانه‌های اهالی آن، برداشت غیرمجاز شن و ماسه بوده و مردم برای خانه‌هایشان سنددارند، دستور تخلیه 100 خانوار آن منطقه را داده، نکند سازمان آب با مافیای شن و ماسه نشست‌وبرخاستی دارد که چنین اقدامی کرده؟ 

احمدرضا نصری نیز توئیت کرده که با توجه به ادعای مردم محلی مبنی بر بی‌طرف نبودن کارشناسان ارسالی اداره آب منطقه‌ای در بررسی میدانی، از مسئولان کشوری و وزارت نیرو خواستار رسیدگی طبق قانون و بی‌طرفانه در این پرونده که موجب پایمال شدن حقوق اهالی روستای قاضیان سنگر شده است هستیم.

ای‌کاش ۱۵ سال پیش به‌جای کشیدن دیوار حفاظتی ۷۰۰۰ متری بین خانه‌های مردم حریم رودخانه، یه دیوار بین خواسته‌های ناروای مافیای شن و ماسه و حقوق مسلم مردم می‌کشید نیز توئیت گویای خاموش در حمایت از مردم منطقه سنگر بود.

علی دژپور نیز در واکنش به بی‌تفاوتی برخی مسؤولین نوشته: مسئله #قاضیان_سنگر تنها بخش کوچکی از ظلم و اجحاف دستگاه‌های دولتی در حق محیط‌زیست است. سال‌هاست جلوی چشم آقایان جنگل‌ها، کوه‌ها و رودخانه‌ها را می‌برند و می‌خورند و متأسفانه کسی آن‌طور که باید جلوی‌شان را نمی‌گیرد. یکی ازسرهای اژدهای هفت‌سر فساد در همین حوزه خوابیده.

حورانه از دیگر فعالین فضای مجازی در گیلان است که در توئیت خود خطاب به قوه قضائیه برای ورود به این مسئله نوشت و گفت: زمین و خونه برای خودت باشه، سند و مدرک هم داشته باشی ولی بیان به‌اجبار بگن باید تخلیه کنید... چرا؟ چون پای مافیای شن و ماسه درمیونه! از قوه قضاییه میخوایم به این مسئله رسیدگی کنه و حامی مردم #قاضیان_سنگر باشه.

کوشیار گیلانی نیز نوشت شما هرجای دنیا بگی تو #گیلان یه عده مدت‌ها از بستر رودخانه سپیدرود غیرمجاز برداشت شن و ماسه کردن و کم‌کم باعث تغییر حریم رودخانه به سمت زمین‌های مردم شدن و حالا سازمان آب‌رفته از مردمی که سال‌ها رو زمین هاشون زندگی کردن به اتهام تصرف عدوانی شکایت کرده ازت تست الکل میگیرن!

مطالب ذکرشده تنها بخشی از واکنش فعالین فضای مجازی در واکنش به مسئله منطقه قاضیان سنگر است که از قوه قضائیه و مسؤولین درخواست شده تا برای ساماندهی و رفع دغدغه مردم، دست‌به‌کار شوند.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول